تصویب طرح نظارت بر نمایندگان در کمیسیون ویژه مجلس ایران
نوشته شده توسط : ژورنالیست

نمایندگان عضو کمیسیون رسیدگی به طرح نظارت بر نمایندگان مجلس ایران، طرحی را تصویب کرده اند که در صورت تصویب نهایی، محدودیت هایی برای نمایندگان مجلس و مجازات هایی برای متخلفان از آن در نظر گرفته است.

این طرح که "نظارت بر نمایندگان مجلس" نام دارد، داشتن شغل دوم اعم از عضویت در هیات مدیره شرکت ها، تاسیس دفتر وکالت یا دفتر ازدواج و طلاق و راه اندازی مطب را ممنوع کرده است.

طرح نمایندگان همچنین نظارت بر رفتار، وضعیت مالی و امنیتی نمایندگان مجلس را به رسمیت شناخته است.

مطابق این طرح چنانچه نمایندگان از شروطی که برایشان مشخص شده است، تخطی کنند، هیات نظارت، اختیار رسیدگی به صلاحیت آنها و حتی لغو اعتبار نامه آنها را هم دارد.

بسیاری از مواد این طرح گرچه در آئین نامه داخلی مجلس آمده که ملاک و معیار رفتار قانونی نمایندگان مجلس است، اما به نظر می رسد هیات نظارت پیش بینی شده در این طرح، اختیارات گسترده تری برای لغو اعتبار نامه نمایندگان دارد.

پیشتر در زمان مطرح شدن این موضوع، مهدی کروبی از مخالفان فعلی دولت در ایران و رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی، نسبت به تصویب این طرح هشدار داده بود و گفته بود "این طرح پایه های مشروطیت و جمهوریت حکومت را از بین می برد و مجلس را به نهادی فرمایشی تبدیل می کند."

در طرح نمایندگان، مجازات هایی برای نمایندگان متخلف پیش بینی شده است.

محرومیت نماینده از انجام ماموریت داخلی و خارجی، محرومیت از عضویت در مجامع و شوراها، محرومیت از عضویت در هیات رئیسه مجلس و همچنین محرومیت از حضور در کمیته های تحقیق و تفحص از مهم ترین مجازات های ذکر شده در این طرح است.

این طرح همچنن دریافت هرگونه هدیه نقدی یا غیر نقدی "غیرمتعارف" از اشخاص حقیقی و حقوقی خصوصی و عمومی و ایرانی یا غیر ایرانی را ممنوع کرده است اما در توضیح "هدایای غیر متعارف" آن را موکول به ضوابطی کرده است که از سوی هیات رئیسه مجلس در آینده اعلام خواهد شد.

طرح نظارت بر نمایندگان مجلس شورای اسلامی 12 ماده دارد و برای تصویب نهایی در انتظار مطرح شدن در صحن علنی است.

آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران سال گذشته خورشیدی در جریان دیدار با نمایندگان، خواستار نظارت نمایندگان برعملکرد یکدیگر شده بود. رهبر ایران خطاب به نمایندگان مجلس گفته بود "باید یک ساز و کار نظارتی در مجلس تعریف کنید که اگر کسی در مقام نمایندگی کوتاهی یا سوء استفاده کرد، بتوانید او را مواخذه کنید".

نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار است در تاریخی که به گفته وزارت کشور ایران به زودی تعیین خواهد شد، برگزار شود و به نظر می رسد که برخی از نمایندگان با هدف جلب حمایت رای دهندگان و مقام های حکومتی دست به تصویب طرح ها و اقداماتی زده اند که زمینه تایید صلاحیت و شرکت آنها را در رقابت های انتخاباتی فراهم کند.




:: بازدید از این مطلب : 156
|
امتیاز مطلب : 52
|
تعداد امتیازدهندگان : 14
|
مجموع امتیاز : 14
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 فروردين 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: